Steffest Digitale Pulptuur
Je bekijkt alle berichten met de tag: "in 't Nederlands".
Bekijk terug alle berichten.

Powertool Drag Racing

Op zondag 27 november deden we mee met het Belgisch Kampioenschap Powertool dragracing.
Ow Yeah!

Het concept is simpel: Je neemt een elektrisch handgereedschap en je vormt dat om tot iets dat zich kan voortbewegen. Je hebt een baan van 20 meter en een start/stop knop. Je racet met 2 tegen elkaar en wie als eerste de finish bereikt is gewonnen.
What can possibly go wrong? :-)

We begonnen met een bandschuurmachine. Dat schiet al aardig vooruit als je dat niet vasthoudt, maar is ook wel wat saai en voor de hand liggend. Dat kan beter!
Een oud kinderfietsje met in plaats van trappers een stevige slijpschijf. Dat werkt, maar de motor van de slijpschijf levert duidelijk veel te weinig vermogen: na een paar meter smeult de plastic behuizing er net niet af.
Daar dienen tandwielen voor natuurlijk!
Wegens gebrek aan reuze-fietstandwielen tekenen we een T78 tandwiel (met 78 tanden dus) en nog een paar kleintjes.
Bram heeft connecties en kan het rap laten uitlaseren uit 3mm staalplaat. Handig, zo'n Bram-gerief in de buurt.
Wat mep- , slijp- en laswerken verder is ons Frankenstein geval klaar.



Racen!
Van de 19 ingeschreven ploegen verschijnen er 16 met een rijdklaar vehikel aan de start.
Goed om te zien dat de funfactor en teamspirit overheerst.
ATV en de VRT zijn present, de kinderen worden geïnterviewed door Karrewiet. Plezant.
Na een paar gewonnen races komen we onze meerderen tegen en begint ons ding ook al wat uit elkaar te vallen.
De rubberen groeven van de schuurband zijn spiegelglad geworden, ons steunwieltje is door de wrijvingshitte vastgesmolten aan zijn as en door een iets te harde botsing met de finish breekt uiteindelijk de as van de slijpschijf af.

Toch een 5de plek. Niet slecht!

De overwinning gaat uiteindelijk terecht naar het dodelijk efficiënte "Atelier Vilvoorde".
Mijn persoonlijke favoriet is toch wel team "LaDa" die alles ge-3D-print en uitgelasered hebben. Schoon gerief, maar door de harde finish-botsingen breken hun verbindingen en grondplaat door en stranden ze in de finale.

Yep! Dat was een plezant projectje met plezante vrienden en zonen - dat mag nog!
Dikke merci aan Anthony voor de organisatie.

Tags: in 't Nederlands, Lifelog, TinkeringGeef je reactie (0)
 

Stieviewtniemier

Flauw zenne ...
Het was natuurlijk te verwachten maar de naïeveling in mij blijft natuurlijk denken dat moderne mediabedrijven iets van community communicatie afweten.

Niet dus.

Vandaag een officiële ingebreke stelling in de bus i.v.m. de stieviewer.
Het volledig document is hier te vinden.

Het is natuurlijk hun volste recht om de pedante bullebak uit te hangen.
Jammer dat ze dergelijke initiatieven vanuit hun eigen gebruikersgroep zo aanpakken.
Afin - whatever.
Ik ben natuurlijk nen doodbrave mens en heb netjes de Github repository offline gehaald.
(En dan had ik mijn Stievie-recorder nog niet eens gereleased :-) )

Mijn Stievie account is trouwens niet geblokkeerd.
Die 10 euro per maand ... die willen ze dan weer wel!

Tags: Gezeur, in 't Nederlands, LifelogGeef je reactie (2)
 

Stievie kijken op je PC en op XBMC/Kodi

Stievie is best lollig.
Het is natuurlijk ook veel te duur en bevat veel te veel gaten in de programmagids, maar als concept is het prima.
Jammer alleen dat je perse een tablet of telefoon moet gebruiken en dat je het niet met XBMC/Kodi kunt gebruiken.

Dat zal best 1 of andere rare prehistorisch reden hebben, maar zuiver technisch zal die reden niet zijn.
Ik hou niet zo van apps, zo van die dichtgesmeerde gepolijste bolletjes waar je enkel datgene mee kunt wat de appmaker wil dat je kan.
Waarom kan niet gewoon alles wat meer open en flexibel zijn zodat je het beter kunt afstemmen op je eigen wensen?

Natuurlijk kan dat wel!
Enter de Stie-viewer: een webapplicatie die je lokaal draait en waarmee je alle programma's die op Stievie staan gewoon in je browser kunt bekijken.
Als extraatje zit er een kleine XBMC/Kodi component in waarmee je een programma ook op XBMC/Kodi kunt afspelen.

Je vindt het op https://github.com/steffest/Stieviewer

Het is dus NIET iets waarmee je zomaar de Stievie beveiliging kunt omzeilen:

  • Je hebt nog steeds een geldige Stievie account nodig
  • Je kan nog steeds niet op meer dan 1 toestel tegelijk kijken
  • Je kan geen programma's bekijken die niet op Stievie beschikbaar zijn (die uitgegrijsd zijn of meer dan 7 dagen oud zijn)

Kortom: Bekijk het als een onschuldig scriptje dat Stievie iets aantrekkelijker maakt, niet als iets dat bedoeld is om Stievie te ondermijnen.
(Met andere woorden: don't sue me, i'm not attacking your product, just presenting some added value :-) )

De installatie is wat geeky: je hebt node.js nodig. Als je dat nog niet geinstalleerd hebt, vind je dat op http://nodejs.org/
Download de applicatie via https://github.com/steffest/Stieviewer - ga via de command line naar de plaats waar je het uit hebt gepakt en type

npm install

daarna kun je het starten via

node server.js

en is de applicatie beschikbaar via http://localhost:8000 in je browser.

De eerste keer dat je de Stieviewer opent dien je een geldige Stievie login in te vullen.
Je login wordt niet opgeslagen.
Ze wordt enkel gebruikt om de Stievie authenticatie server te conctacteren.
Daarna krijg je een access token die in je local storage wordt bewaard.

Je kan dan alle zenders doorbladeren en het programma in je browser bekijken. Vermits de meeste browser het video formaat van Stievie niet gebruiken, wordt er op de meeste browsers een flash-fallback gebruikt om de video af te spelen.
Je kan natuurlijk ook de url van de video stream kopiëren en bv. afspelen in VLC of QuickTime.

Wil je het programma via XBMC/Kodi bekijken dan klik je op "Play on XBMC".
Kijk dan wel eerst even na dat je de http interface van XBMC hebt aanstaan.

Je vult het ip adres en poort van XBMC in, samen met je login en paswoord en klikt op "Send".


Daarna heb je je PC niet meer nodig: XBMC speelt rechtstreeks de video af vanuit Stievie.


Hoe werkt het?
Je start via Node een lokale webserver op.
Deze doet zich voor als echte "Stievie App" en communiceert met de Stievie server om alle gegevens op te halen.
Daarna verpakt de applicatie deze gegevens een beetje anders zodat je er iets mee kunt doen in een webbrowser.
Om de video af te spelen wordt (meestal) Flash gebruikt.
Om de Same-Origin restricties van een webapplicatie te omzeilen wordt alles via de lokale webserver gesluisd zodat Flash de video kan afspelen.

XBMC/Kodi kan (sinds kort) ook Http Live Streaming videos afspelen, maar heeft blijkbaar nog wat moeite met Adaptive Streaming.
Daarom wordt er op het moment dat je iets naar XBMC stuurt eerst de HLS index playlist opgevraagd en wordt de eerste "echte" playlist die daarin staat naar XBMC gestuurd ipv. de adaptive playlist.

Meer info en de volledige broncode vindt je op https://github.com/steffest/Stieviewer
Het is nog wat ruw en niet echt bedoeld als gepolijst product voor de eindgebruiker, maar toch al bruikbaar.

De Stieviewer is op geen enkele manier gerelateerd met Stievie, Medialaan en/of Triple-IT.
Enjoy and be nice!

Tags: in 't Nederlands, Media center, Programming, ScriptingGeef je reactie (8)
 

Opening Up Stievie

Misschien heb je er iets van opgevangen: er is een nieuwe coole TV-kid in town: zijn naam is STIEVIE en het is een samenwerking tussen de VRT, VMMA en SBS.
Jawel! Wie had gedacht dat die 3 partijen netjes konden samenwerken?

0220stievie

Het werd met veel fanfare aangekondigd en je kon je inschrijven om testkandidaat te worden.
70.000 mensen vulden een hele enquete in en gisteren werden de "uitverkorenen" op de hoogte gebracht.
10.000 mensen mochten binnen.
Dat wil zeggen dat 60.000 mensen wel hun hele TV profiel mochten opgeven, maar daarvoor niets in de plaats kregen.
60.000 mensen die dan als reactie hebben "Wat? Ik ben niet exclusief genoeg? Steek het dan maar diep in uw g*t"
Goe bezig :-)

Afin - voor alle duidelijkheid, ik was er ook niet bij hoor, bij die "gelukkige 10.000"
Maar niet getreurd! Waar een wil is, is een weg.

Tijd om eens te onderzoeken hoe die Stievie app in elkaar steekt.
Ze is gemaakt door het Nederlandse Triple-IT. Vroeger heette dat platform "Rumble", maar nu is het opnieuw gelanceerd als "Vinson"
Overigens: naar het schijnt bestaat er ver ver weg, aan de andere kant van de wereld, een vreemde woestenij met als naam "La Wallonie". Naar het schijnt hebben ze daar ook TV, iets van RTBF of zo?
Die slimme Hollanders van Triple-IT hadden hun applicatie al eens aan de RTBF verkocht, en die is al een tijdje beschikbaar als "TV Nomade" en meer: ge kunt dat zelfs helemaal gratis uitproberen.

Maar dit terzijde want wat over de taalgrens gebeurt bestaat niet voor de Vlaming en Triple-IT hebben hun app nu ook verkocht aan de Vlaamse media als "Stievie"

hups - open met die netwerksniffer (of eigenlijk de Charlesproxy: zeer gemakkelijk omdat die meteen ook HTTPS verkeer decrypteert)
Als je wil inloggen op de stievie app wordt er een verbinding gemaakt met http://rumble-vrtvmmasbs.triple-it.nl/
Uiteraard lukt dat niet want ik heb helemaal geen Stievie login, maar het geeft ons wel het eerste aanknopingspunt.

Nu wil het toeval dat Vinson ook een demo app heeft in de appstore.
Mijn boerenverstand zegt dat Stievie en Vinson helemaal identiek zijn en inderdaad.
Vinson maakt verbinding met http://rumble-vinson.triple-it.nl/
En even later zie je de video playlist opgehaald worden van https://playlistsvr-vinson.triple-it.nl

en voorwaar: een search/replace van vinson door de vrtvmmasbs van de login url geeft ons werkende stievie urls:

http://rumble-vrtvmmasbs.triple-it.nl/V1Api/Config/GetConfig/

en nog veel interessanter:
http://rumble-vrtvmmasbs.triple-it.nl/V1Api/Program/GetOverview
wat een nette programmagids in JSON oplevert. handig!
steviejson

Wat verder gesnuffel aan de video urls zelf geeft ons moeilijke dinges als "session keys" en "urlvalidities" and "channel identifiers" en meer mumbojumbo maar dat blijkt allemaal maar een aanloopje te zijn naar het echte werk: de playlist:
https://playlistsvr-vrtvmmasbs.triple-it.nl/default.aspx?streamname=een&streamid=1
¤ttime=1362448835&urlvalidity=2400&streamduration=14400&userid=0
&key=FFF3335268D63D6F9E5E6DB9616AC235E25772BF&index=0

Dat ziet er nog lastig uit, maar Triple-IT heeft het ons gemakkelijk gemaakt en een beetje trial and error leert ons dat ge al die moeilijkdoenerij gewoon kunt overslaan:
https://playlistsvr-vrtvmmasbs.triple-it.nl/default.aspx?streamname=een&streamid=1 blijkt namelijk een werkende video stream van EEN te zijn.

Update: Het zijn rappe kerels hoor, daar bij Triple-IT: het gat is inmiddels gedicht. TOP!
(onderstaande urls gaan dus niet meer werken)

Handig gemaakt van Triple-It! Eerst een hele muur bouwen en dan vergeten de poort op slot te doen.

https://playlistsvr-vrtvmmasbs.triple-it.nl/default.aspx?streamname=vtm&streamid=9 is de stream van VTM
https://playlistsvr-vrtvmmasbs.triple-it.nl/default.aspx?streamname=vier&streamid=13 is de stream van VIER

Dus voor die 60.000 niet-geselecteerden:
Als ge via een iPad of iPhone surft, zoud ge normaal gezien gewoon op onderstaande logos moeten kunnen klikken.

 eenvtmvier

op een recente Android (4.1 of hoger) en op safari op OSX zouden onderstaande links mogen werken.

 eenvtmvier

De rest van de zenders moogt ge zelf uitzoeken.

Het zijn gewoon standaard HLS video streams (weliswaar met AES encryptie) die ge met eender welke player die dat ondersteund kunt afspelen.
op OSX en iOS is dat standaard, op windows kunt ge VLC gebruiken, op een recente Android wordt dat ook ondersteund.

Ziet dat hier eens properkes spelen.
Screen Shot 2013-03-05 at 05.49.53

En ook op Android, gewoon zoals het hoort: in de browser
(en ja, ge kunt dat uiteraard ook op full screen zetten, maar dan is de screenshot niet veel zeggend hé)
stievie_browser 

htcstievie

 

grappig eigenlijk:
default.aspx: hun platform draait op ASP.NET... Microsoft technologie dus. Toch vreemd voor een bedrijf dat zo hard op IOS en Apple gericht is.

Allez, tot zover Stievie ...
Ik vermoed niet dat het lang zal werken, hoor ... dus niet echt de moeite om er een Android appke rond te zetten.
De mannen van Tripple-IT zullen het gat wel rap dichtsmeren zeker? (Update: inderdaad: het gat is inmiddeld gedicht)
Allez hup: werk aan de winkel, of had ge heel uw security op https gebaseerd?
De S van https staat voor secure, inderdaad, maar https dient om uw eindgebruikers te beschermen tegen afluisteren, het doet niets-nada-noegabollen-noppes om uw applicatie te beschermen.

Aan de mensen van de VRT, VMMA en SBS : ge moet niet kwaad zijn op mij, hé - don't shoot the messenger - ge moet kwaad zijn op Triple-IT : zij hebben u een lekke applicatie verkocht.

Voor de volledigheid: hun VOD urls heb ik nog niet gevonden.
Ik vermoed dat die op https://rumble-vrtvmmasbs.triple-it.nl/V1Api/Category/GetOverview/ staan. Als iemand zijn Stievie login eens efkes wil uitlenen, dan wil ik gerust eens piepen. :-)
Efkes hé ... een mens heeft namelijk ook nog iets anders te doen dan de godganse avond voor de TV te hangen, nietwaar?

Enjoy!

Update 2: Die lieve stievie mensen gaven me een loginneke cadeau.
Ziedewel: mijn loyaliteit en goodwill zijn gewoon voor een appel en een ei te koop. :-)
Merci!

Tags: in 't Nederlands, Mobile, Scripting, VideoGeef je reactie (34)
 

Oude Radio 3 (update: nu met Airplay)

Een nieuwe aanwinst in de familie.
Hij was TE schattig om te laten staan.

2013-01-31 16.32.09
2013-01-31 16.32.23

Het is een model 501 uit 1951 van het Belgische Novak.
Na een kleine opkuis- en vastvijsbeurt werkt hij weer prima.

Helaas zit er enkel een AM ontvanger in en geen FM.
Volgens de tijdslijn van de VRT vond de eerste FM radio-uitzending in 1947 plaats. Wikipedia plaatst het wat later maar in ieder geval was FM begin jaren 50 precies nog niet mainstream.
Gelukkig zit er ook een externe ingang in.
Waarschijnlijk wordt ie zo mee aan de Sonos gekoppeld.

Schoon gerief , daarvoor moogt ge me altijd uit mijn bed komen halen:-)

Update: Ik heb uiteindelijke een banale maar leuke toevoeging gedaan:
Er lag hier nog een oude Android telefoon waarvan het scherm kapot was.
Gelukkig was de wifi al wel geconfigureerd.
Ik installeerde er het geweldige "Airbubble" op, wat van elk Android toestel een Airplay ontvanger maakt. De stroomtoevoer tap ik af van de voeding van de radio, en ik connecteer gewoon de audio-out van telefoon rechtstreeks met de audio-in van de radio. Een restje ducttape houdt de telefoon op zijn plaats.

Et Voila: De radio wordt nu gebruikt als Airplay enabled speaker.

 2013-02-01 16.50.35

niet slecht, voor 30 euro.
Een GSM is natuurlijk niet de meest stabiele "always on" audio-receiver.
Ik zou het kunnen vervangen door een Rasberry Pi met RaspBMC , ofwel duw ik er gewoon een Airport Express in.
Airplay via een echte buizenversterker - als dat geen mooie combinatie is!

Tags: in 't Nederlands, LifelogGeef je reactie (1)
 

Over tekenen en sex met opblaaspoppen

Het is altijd een tweestrijd: een pragmatische geek zijn.
De geek is altijd verzot op gadgets en features en nieuwe mogelijkheden,  het liefst digitaal en is best rationalistisch.
De pragmatische mensch is een beetje de antirationalist: altijd op zoek naar het buikgevoel, naar het "echte", naar de Platoonse essentie en heeft een hekel aan overbodige franje en ceremonie.

Bij grafische bezigheden komt dat altijd nogal hard naar voren: de digitale mogelijkheden zijn oneindig en de geek in mij is er helemaal verzot op.
Anderzijds kan niets het werken met echte materialen evenaren: het gevoel van een penseelstreek op een doek, of een potloodlijn op grof papier.
Sensueel ... ik verzeker u.

Op tablets zoals de iPad is het leuk tekenen, maar ...
Met een pen of je vinger over een glasplaat vegen ... ook dat kan ik verzekeren, daar is in de verste verte niets sensueels aan.
Vergelijk het een beetje met seks met een opblaaspop: het voldoet misschien, maar het komt niet in de buurt van "the real thing".
(vermoed ik toch ? the real thing schijnt nogal tof te zijn)
Plastic is geen vervanging voor buikgevoel.

Alle beetjes helpen echter en zo ontdekte ik plots de JAJA tekenpen van Hex3.
hex3jaja

De prijs is vrij hoog maar ligt nog wel onder de impulsaankoopgrens. KOOP! (kijk, zo pragmatish ben ik dan ook weer ...)

Het is op zich gewoon een tekenpen voor touchscreens, maar door een vrij vernuftig systeem van bijna-ultrasoon-geluidjes die de pen uitstuurt en de tablet continu opneemt "weet" de software hoe hard je drukt op het scherm en kan daar dan iets mee doen.
Dat is een wezenlijk verschil: potlood- pen- en verfvegen reageren zo echt op de druk die je zet, wat de ervaring veel realistischer maakt.

Hieronder een kleine schets met de pen, gemaakt tijden een rit van 90 minuten tussen Hasselt en Ekeren
Jaja, dankzij de NMBS heb ik allemaal tijd voor dergelijk genot: dank u NMBS!
De titel is "And the developer performed a cool Triple Push Commit"

Untitled artwork 2013-01-21 (07.45.57-518 PM) 

 

't is gemaakt in ProCreate: een echte aanrader voor tekenaars en veel beter dan mijn vorige favoriet Sketchbook Pro
De pen werkt trouwens ook prima op Android, maar echt goede tekenpakketten heb ik daar nog niet gevonden.

 

Ik moet zeggen: het zorgt zonder meer voor dat lekkere smeuige handgemaakt effect, wat best moeilijk te bereiken is met digitale technologie.
Overigens is dat evenzeer de verdienste van ProCreate dan van de JaJa pen, maar het is een prima combinatie.
Hier een detail:
sketch_detail

 

ProCreate heeft echt een goede teken-engine: de blending tussen lagen en kleuren is prima en het is 1 van de weinige tekenapps die een goede "smudge" functie heeft.

Maar toch ... het blijft een stukje plastic dat over een glazen plaat schuift.
Daar zit toch nog een hoop ruimte voor verbetering, hoor, in die tablet technologie: een oppervlak dat op zich drukgevoelig is en mooi reageert met haptische feedback en aangepaste oppervlakte weerstand. Alles afzonderlijk bestaat dat al in prototype, maar het zal nog even wachten zijn voor dat in 1 device tot de consument is geraakt.

Ondertussen zal ik me wat behelpen met de Jaja en proCreate.
Het mag dan wel nep-sex zijn, het is toch wel fijn.

Tags: Graphics, in 't NederlandsGeef je reactie (1)
 

Guerilla Cinema

20120816-2012-08-16 21.38.47
Dat is nu eens een leuk concept: Guerilla Cinema:

Ge spreekt met wat mensen af op een mooie zomeravond ergens op een publieke plaats die toch rustig en donker is.

Iemand brengt een klein projectorke, een film en wat geluidsversterking mee (met een hoop reserve batterijen) en de rest een stoeleke en wat te drinken.

Instant cinema !

Nieuwsgierige voorbijgangers kunnen gewoon mee aanschuiven.

Als eerste try-out kozen we de brug onder de (vracht)spoorweg op "De noteschelp" in Ekeren.
Perfecte locatie... zeker met een bijpassende film: "A Bridge Too Far" uit 1977: een oorlogsfilm over de stevig foutgelopen "Operation Market-Garden" van WOII

Echt een meerwaarde, zo'n plekske onder een brug met geregeld het gerommel van de treinen boven uw hoofd.

 

20120816-2012-08-16 21.39.25

 

Moeten we nog eens doen, dus als iemand nog een mooi plekje met bijhorende film in gedachten heeft... ge weet mij te vinden.

 

Update:
En dat deden we, zaols je hier op frevanoers.be kunt lezen.

Update 2:
Nummer 3 gaat waarschijnlijk "12 Angry Men" worden.

Update 3:
En de volgende: No man's land

Tags: in 't Nederlands, LifelogGeef je reactie (2)
 

NMBS SMS en nog wat acroniemen

Allez, nog rap een postje over de NMBS en dan zwijgen we erover.
Jaja, ik weet het: NMBS en SMS zijn geen echte acroniemen, maar wat zou het.

Het werd al een kleine 4 jaar geleden aangekondigd, maar sinds kort zag ik het ook effectief verschijnen op http://m.nmbs.be: "Koop je ticket" bij NMBS mobility.
Niet via een schone PDF met barcode, maar via SMS. Jawel, laagdrempelig en al!

image

"Pay by phone" daar ben ik wel voor te vinden, vooral omdat het mij meer dan eens overkomt dat ik per ongeluk zonder centen of portefeuille op stap ben.
Maar op stap zonder smartphone? Never.

Direct uitproberen dus!

De afgelopen 2 weken nam ik 12 keer de trein, telkens met 1 overstap en kocht telkens een SMS-ticketje.
Meestal ging dat vlot, maar niet altijd.
Ik kwam 10 keer een (verschillende) conducteur tegen. Op 24 treinen is dat 42%

Van deze 10 conducteurs kreeg ik 10 keer de reactie "Ha, dat is de eerste keer"
Het goede nieuws is dat ze op zijn minst allemaal op de hoogte waren van het bestaan van het SMS ticket, het minder goede nieuws is dat het blijkbaar nog niet veel gebruikt wordt.

image

Van deze 10 conducteurs kreeg ik 10 keer de reactie "Oei, meneer, dat is wel veel werk om te controleren"

4 conducteurs gingen effectief over tot controle van het ticket.
2 conducteurs slaagden er effectief in het ticket te controleren.
Bij de 2 andere was er steeds een technische defect (van de kaartlezer of de dataverbinding)
2 conducteurs vroegen daarbij effectief mijn identiteitskaart.

Aantal keren effectief gevalideerde SMS tickets t.o.v. het aantal treinen: 8,3%
image



Van deze 10 conducteurs kreeg ik uiteindelijk 10 keer de reactie "Allez, 't is goe"

image
Een succes-rate van 100% ... dat is toch niet slecht!
Proficiat NMBS.


Ik stelde ook bij alle 10 conducteurs de vraag "Is dat nu gemakkelijk voor u, dat ik zo'n SMS ticket koop"
Dit waren de types antwoorden.

3x "Voor u wel hé, meneer"
3x "Het is wel veel werk voor ons om te controleren"
2x "Och, 't is weer iets nieuws hé"
1x "Ik zou er toch geen gewoonte van maken, hoor"
1x "Ge zou toch beter een gewoon kaartje kopen"

Ik was eigenlijk beretrots op mijn SMS-ticket.
Wat is er nu heerlijker voor een Geek om zijn smartphone te kunnen flashen in een duidelijk geval van "real-world practical problem solving" ?
De treinbegeleiders deelden mijn enthousiasme precies niet.

image

 

Overigens is het niet altijd een goed idee om zo'n SMS ticket te kopen als je al op de trein zit: het kan tot 5 minuten duren voordat je effectief de SMS binnenkrijgt, wat toch wel een hoeveelheid stress met zich meebrengt.
Wat als de treinbegeleider langskomst en de SMS is nog niet aangekomen?

 image

Maar ik stel me eigenlijk de volgende vraag:
Zonder actief "vals te spelen", is het eigenlijk wel een goed idee om een kaartje te kopen voor je op de trein stapt?

Een ticketje kopen op de trein bij de conducteur, dat kan.
Normaal gezien moet je daar 3 euro "aanmaakkosten" voor betalen als je de conducteur vooraf verwittigt, anders 12,50 euro.
Nu woon ik toevallig dicht bij een station waar geen automaat of loket is, dus dan valt die kost weg.
Ik doe erg uiteenlopende trajecten waardoor een abonnement niet voordelig is voor mij, maar laat ons de gemiddelde kost van een rit op 10 euro zetten.
Op een maand tijd doe ik gemiddeld 20 trajecten - zoals gezegd: niet steeds dezelfde.
Stel ik koop altijd een ticket , dat kost mij 200 euro per maand.

Stel ik koop steeds pas een ticket als de conducteur langskomt - de helft van de tijd ben ik dan vertrokken vanuit een station zonder automaat of loket.
Kans op toeslag? 50%
Kans dat ze u effectief 12,50 euro aanrekenen als ge vriendelijk blijft? 17% (empirisch vastgesteld)
De overige 83% betaalt ge 3 euro toeslag.

Gemiddelde toeslag? (12,50*17/100 + (3*83)/100)/2 = (2,125 + 2,49)/2 = 2,30 euro

Dus als ge een conducteur tegenkomt betaalt ge gemiddeld 12,3 euro.
Kans op conducteur? 42% (zie boven)
Dat maakt  ((20 trajecten*42)/100) * 12,3 euro = 103,32 euro per maand

Voila: dat is toch een duidelijk bewijs dat ge beter geen ticketje koopt, niet?
Dan spaar ik per maand 96 euro uit.

image

Stel dat ik nog geen smartphone heb en ik wil toch een SMS ticketje kopen?
Een deftige smartphone kost pakweg 400 euro.
Mobiel internet via Mobile Vikings kost 15 euro per maand.

6 maanden NMBS rijden zonder vooraf ticketjes te kopen bespaart mij 6*96 euro = 576 euro.
6 maanden smartphone + internet kost mij (400 + 6*15) = 490 euro.
Dan heb ik nog 86 euro over.
1 twix in de automaat van een NMBS station kost 80 eurocent, dan kan ik 107 twixen kopen, wat ongeveer 1 twix per traject is. PERFECT! It all adds up!

Conclusie:
Door geen ticketje te kopen bij het opstappen bespaar ik genoeg zodat reizen met de NMBS mij elk half jaar een nieuwe smartphone + internet oplevert.


Daarnaast is er nog de tijdsbesparing door niet te moeten aanschuiven aan het loket.
Een ticket kopen aan het loket kost gemiddeld 2 minuten.
Stel dat 5% van de reizigers geen abonnement heeft.
de NMBS vervoert jaarlijks pakweg 220 miljoen mensen.
Dat zijn 11 miljoen verkochte tickets aan het loket = 22 miljoen verloren minuten =  45.000 werkdagen per jaar dat de reiziger wint.

Voor de treinbegeleider duurt het controleren van een SMS ticket ongeveer 30 seconden, wat maakt dat de NMBS 11.000 werdagen per jaar extra moet investeren om al die tickets te controleren, wat neerkomt op 37 extra full times (OK, er is dan wat minder werk aan de loketten, dus pakweg de helft kan daar dan gerecupereerd worden)

Hoe meer mensen geen ticket kopen aan het loket, hoe meer tijd en geld de reiziger bespaart en hoe meer tijd en geld het de NMBS kost.
image


NMBS ... I love you!

Tags: in 't Nederlands, Lifelog, MobileGeef je reactie (22)
 

Oude radio

a picture called mobile_4_37_02 PM_11262011IMAG0015.jpg (click to enlarge)

Cool!
Na minimale reparatie doetie het nog! #ouderadio #1960 #duitsedegelijkheid

het is den deze : een Bernau / Nauen 1133.1-0 die destijds blijkbaar 490 DM koste en we nu 20 euro hebben betaald.

Eigenlijk was het de bedoeling om er een Sonos Play:3 in te verstoppen, maar goed, nu zullen we hem als gewone radio gebruiken, na een half minuutje opwarmen klinkt ie eigenlijk nog verbazen goed.
meer dan dan 50 jaar oud al!

Geweldig eigenlijk, dat die radiotechniek op een halve eeuw geen snars is veranderd.
Of een klein beetje toch: de tuning van de radio gaat maar tot 100 MHz dus de hoofd frequency van Studio Brussel valt net buiten de boot.
Ook schattig dat de Duitse lange golf radiozenders van die tijd netjes op de glazen frontplaat staan - hoe nostalgisch.

(Posted by mobile phone)

Tags: in 't Nederlands, LifelogGeef je reactie (0)
 

NMBS-Compensat-o-matic

a picture called nmbs_vertraging.jpg (click to enlarge)

Zagen op de NMBS, dat doen we graag en dat doen we veel.
Reizen met de trein is zalig, behalve als je ergens op tijd moet zijn.

Ik reis bijvoorbeeld vaak van Mechelen naar Ekeren.
Een rechtstreekse verbinding: instappen, TV serieke opzetten en een half uurtje later terug uitstappen.
Zalig.
Behalve als het mis gaat.

  "Wegens een personen ongeval in Luttre heeft de trein naar Antwerpen Centraal - Essen 35 minuten vertraging."

Kan gebeuren - en niet erg want mijn collectie TV series groeit sneller dan dat ik ze kan kijken.
Zo'n beetje ongeplande vrije tijd is best welkom.

  "Wegens een defect aan de seininstallatie kan de trein het station niet inrijden"

Murphy: een ongeluk komt nooit alleen.
Toch neem ik niet de eerstvolgende trein naar Antwerpen want dan moet ik weer overstappen en zo.
Nee, voor mij geen stress, beter wat wachten en rechtreeks rijden.
En zie daar: de trein rijdt binnen en vertrekt, slechts 45 minuten vertraging.

    "Wegens te grote vertraging zal deze trein niet verder rijden naar Essen, maar in Antwerpen Centraal direct terugrijden naar Charleroi"

Bummer - nu moet ik toch overstappen, en dan nog wel op een boemeltreintje want de volgende InterCity … heeft ook 45 minuten vertraging.

Jawadde, het is precies de eerste trein sinds lang richting Essen, want er zit wel 50.000 man op.
Niet erg - een beetje socializen met je mede lotgenoten is niet verkeerd.
Alleen jammer dat de trein maar niet vertrekt.

     "Wegens een elektrische storing tussen Berchem en Antwerpen zit de bestuurder van deze trein nog vast op een vorige trein"

Allez dan…
Na een halfuurtje socializen is iedereen precies wat uitgepraat en wordt er vooral veel gezucht.
en veel getelefoneerd.
Zo van "Papa, kunt gij mij komen halen" en zo.

26 graden in oktober is fijn, behalve (alweer) als je met 50.000 mensen in een stilstaande trein staat.

De conductrice is zichtbaar opgelucht als ze aankondigt dat de treinbestuurder gearriveerd is en inderdaad: we vertrekken.
Na 2u15 minuten stap ik af in Ekeren - 1u40 minuten vertraging -  toch best wel veel - vooral omdat ik het laatste uur als sardien niet eens in de mogelijkheid was een boekske te lezen of een filmpje te zien.

Nu - niet getreurd: de NMBS heeft daar een oplossing voor.
Bij vertragingen van meer dan 60 minuten kun je namelijk een compensatie aanvragen.
Je moet enkel een formuliertje invullen, dat terugbezorgen aan de NMBS en je krijgt de waarde van je ticket terug.
pas op, niet in centen hé, je krijgt een waardebon die je kunt gebruiken om je volgende ticket te kopen.

Een geweldige oplossing, vooral omdat je voor dat formulier allerlei info moet gaan opzoeken, zoals de treinnummers van de treinen die je normaal had genomen, en de treinnummers van de treinen die je uiteindelijk hebt moeten nemen.
Parate kennis, als het ware.
Want wie wil er nu niet - na een dik uur tijd verlies- nog eens een half uur spenderen aan het invullen van een compensatieformulier, right?

"Dat moet toch beter kunnen" - denk je dan als developer.
Per slot van rekening staat al die info die je nodig hebt ergens online, en heeft haast iedereen tegenwoordig zo'n super smartphone die

  • online gegevens kan opvragen
  • weet hoe laat het is
  • weet waar je bent
  • foto's kan nemen


PING!
*idee*

De NMBS-Compensat-o-matic app voor op je telefoon

Stel je het volgende scenario voor:

Als je met de trein reist en je merkt dat je vertraging zal hebben, start je de app en je duidt aan naar welk eindstation je moet gaan.
De applicatie begint op dat moment je locatie te loggen en contacteert de geweldige iRail API om na te vragen welke treinen (en treinnummers) je zou moeten nemen en wat je normale aankomsttijd zou zijn.
Constateert de applicatie dat je na een paar minuten nog altijd op je startpunt bent, dan wordt er vanuit gegaan dat je vertraging hebt.
Als je geo-locatie plots wijzigt weet de applicatie dat je op een trein zit en gaat aan de verschillende databanken, zoals railtime.be en iRail vragen welke trein dat zou zijn.
Stel, je positie blijft een paar minuten hangen op een bepaald trein station, dan weet de applicatie dat je waarschijnlijk een overstap aan het maken bent en gaat weer op zoek naar de treininfo.
Als je geo-locatie overeenkomt met je eindstation weet de app dat je bent aangekomen.
Je aankomsttijd wordt gelogd en als de vertraging meer dan 60 minuten bedraagt krijg je een signaal met de vraag of je even een foto wil nemen van je treinticket.
Je krijgt je route met treinnummers en vertragingstijden op je scherm en na je bevestiging wordt alles netjes gepost naar het juist elektronische formulier van de NMBS.

Bedraagt de vertraging minder dan 60 minuten maar meer dan 15 minuten, dan slaat de applicatie dit op voor later: als je namelijk meer dan 20 keer op 6 maanden tijd 15 minuten vertraging hebt wordt dit ook gecompenseerd.

Simpel, automatisch en pijnloos: de klant krijgt waar hij recht op heeft en de NMBS heeft weer extra motivatie om hun treinen op tijd te laten rijden. iedereen content!
Hoera!

Jammer dat ik voorlopig geen tijd heb om de app te maken, maar als er iemand anders goesting in heeft: go ahead!
Het is een applicatie die zijn investering volgens mij snel terugverdient.

Je zou zelfs pro-actief kunnen gaan werken: stel je komt netjes op tijd aan maar op een ander moment van de dag is er wel een vertraging van 60 minuten op je traject .
Voor hetzelfde geld had je daar ook ingezeten, niet?
Dan is het toch niet meer dan redelijk dat de applicatie je daar van op de hoogte brengt zodat je alsnog met je ticketje de compensatie op kunt strijken, nietwaar?
Al was het maar ter compensatie van al die keren dat je net NIET aan die 60 minuten kwam.

Goed idee, nu alleen nog uitvoeren.

De NMBS-Compensat-o-matic - hopelijk ooit op een smartphone in je buurt.

P.S - je kunt natuurlijk al raden wanneer deze lange blogpost is geschreven …. inderdaad!
De vertraging bleef vandaag gelukkig beperkt tot 25 minuten.

De foto hierboven is overgenomen van Nmbs.TV

Tags: in 't Nederlands, Lifelog, Mobile, Web 2.0Geef je reactie (9)
 

Spitting Image

mapa
een portretje van mijn Ma en mijn Pa

Spitting Image!

Tags: Graphics, in 't NederlandsGeef je reactie (1)
 

Vakantie Voeten

a picture called vakantievoeten.jpg (click to enlarge) Vakantie is
  • een paar weken op sandalen rondsleffen zodat ze onwisbaar in je voeten gebruind staan
  • een paar weken offline zijn en het geen seconde missen
  • geen plannen maken, behalve dan: "rijden naar daar waar de zon schijnt"
  • zo ontspannen zijn dat je je niet kunt herinneren of je het laatste uur nog een gedachte hebt gehad
  • achteloos met je VISA kaart staan zwaaien om pas later - veel later - aan de consequenties te denken
  • na een paar weken verbaasd terug naar het TV journaal kijken
  • het thuisgevoel krijgen als je dicht bij de grens Studio Brussel plots terug kunt ontvangen
  • terug thuis komen en vreemd naar je eigen huis kijken waar je plots al die onaffe hoeken herontdekt
  • terug voor 1 enkele seconde je computermuis coördinatie moeten zoeken
  • terug goesting hebben
Tags: in 't Nederlands, LifelogGeef je reactie (6)