Nadeel:
op e-id is niet zo gebruiksvriendelijk voor smartphones (je moet de normale online procedure doorlopen).
Maar wat voordelen:
- geen stress omwille van gsmbatterij die uitvalt.
- gaat sneller, want je moet niet wachten op een sms die aankomt
En het effect op de conducteurs is hetzelfde (ze moeten een dataverbinding maken vanuit een trein naar de servers van de NMBS)
Zou nog eens een toffe stiptheidsactie van de reizigers kunnen zijn:
Iedereen betalen via electronische ticket (e-id of sms).
"En wat als uw batterij leeg is?" viel mij meteen te binnen :)
Wat je vergeten bent in rekening te brengen (wegens een gebrek aan datapunten): als je veel hetzelfde traject neemt, dan vergroot de kans dat je dezelfde treinbegeleider ontmoet. Als je nooit een ticket koopt, dan zal hij je op de duur herkennen als die reiziger die nooit een ticket koopt. Waardoor de kans verhoogt dat je 12,5€ toeslag moet betalen. Doen meer mensen dit, dan zal de NMBS anticiperen en meer controles doen. Worst case scenario betaal je 450€/maand.
Dit is een typisch voorbeeld van de "tragedy of the commons".
@amedee : ja, dat klopt wel ... Worst case scenario is natuurlijk is dat ik op het perron struikel en net onder de aankomende trein terechtkom.
Alhoewel dat tevens een best case scenario is vermits ik dan de volle 200 euro per maand uitspaar!
Conclusie: met de juiste redenering is alles een best case scenario. Iedereen happy happy!
@amedee: niet akkoord.
bv op de lijn Belsele-Brussel is er vrijwel dagelijks dezelfde dame die nooit een ticket koopt en nooit de treinbegeleider op voorhand verwittigd. Ze moet ook nooit een toeslag betalen. (en 't is nochtans geen knap ding)
Dit als er al eens controle is, wat met peioden heel zelden kan zijn.
Daarbij komt nog dat wanneer in 2012 de NMBS de abo op een chipkaart gaat invoeren het voor de treinbegeleider nog langer gaat duren om zijn ronde te doen, wat de kans op controle voor zwartrijders nog verkleint
@xtofke die zal dan opstappen op een plaats zonder loket of automaat?
Als ik in Ekeren opstap verwittig ik de treinbegeleider ook nooit en moet ik ook nooit toeslag betalen.
In het station van Belsele is er (voor zover ik weet) inderdaad geen loket of automaat.
In Belsele is er idd geen automaat of loket. Maar dat is geen excuus om de treinbegeleider niet te moeten verwittigen. Staat trouwens zo in hun reglement.
Nu, mij maakt het niet uit of ze al dan niet hun eigen reglementen kennen en toepassen, zolang ze maar voor iedereen gelijk zijn dan. En dat is niet altijd het geval.
Schitterende toepassing van statistiek op het dagelijkse leven. Ze zouden u bij de NMBS zeker kunnen gebruiken. Desnoods in de cel fraudebestrijding :-)
schitterende post (ontdekt via pietel)
mijn (enige) ervaring met sms ticket was ook heel simpel...conducteur kwam langs, ik grijp naar mijn telefoon, en ik toon hem het scherm nog geen HALVE seconde (niet meer) en er kwam een "ja 't is goed zelle".
ik wil wel eens een "flash mob" organiseren zoals Kurt hierboven voorstelt: met groep (10-15 man?) maar toch elk apart in één wagon gaan zitten, allemaal met een sms ticket.
liefst op een traject waar de data verbinding niet zo denderend is :)
Ik ben vooral fan van je getekende grafieken. Heel wetenschappelijk en al. :)
Ik heb de indruk dat die eID tickets controleren tegenwoordig sneller gaat. Vroeger veel gezucht en gepuf bij de conducteurs, nu is dat snel gecheckt.
Toch raar dat de beveiliging bij elektronische tickets altijd tien keer hoger moet zijn dan bij papieren. Een abonnement vervalsen is vrij eenvoudig (makkelijker dan een ticket, want de conducteur neemt een abo zelden in z'n handen), waarom moeten die eTickets dan allemaal online gevalideerd worden? Checksum op basis van de naam of zo zou toch voldoende moeten zijn, denk ik dan.
Maar je hebt de kost van de boetes toch niet in rekening genomen?
@klaas Ik heb eigenlijk nog nooit een boete gehad, maar wel en al en toe die 12,5 euro aanmaakkosten moeten betalen (in 17% van de gevallen) - die zit er wel mee in.
Zalig gewoon :-) meer van dat Stef ;-)
Fantastische post!
42% kans op conducteur bij trajecten van gemiddeld €10 (hiervoor kan je toch al een serieuze afstand doen) lijkt me wel heel weinig, maar bon, we twijfelen niet aan je fantastische statistieken ;)
Het jammere aan het SMS-ticket vind ik dat er reeds een ticket bestaat waarvoor je enkel je EID nodig hebt en dat ze nu een nieuw ticket uitvinden waarvoor je zowel GSM als EID nodig hebt, maarja, het is in elk geval een stap in de goede richting!
Zaaaaaaaaaaaaalige tekst, vooral de grafieken!
beste Stef,
nice! het gebeurt niet vaak dat ik de moeite doe om een tekst, blog whatever, volledig door te nemen, maar deze keer heb ik echt genoten van je analyse van de NMBS tickets.
Wij (Genius) komen in 2012 in de Benelux met de mobiele pay per smartphone van bioscoop tickets! hou het in de gaten, ik hoop dat je analyse net zo grondig zal zijn en je ervaring net zo positief!
Nico Deleu
ceo, Genius Technology Solutions
Geweldig je uitleg! Ik vind het al positief dat ze mee proberen te zijn met hun tijd tegenwoordig, dat het nog niet 100% werkt nemen we er maar bij, na x decenia lukt het hen ook nog steeds niet om stipt te zijn, dan valt dit reuze mee.
ymxbgw
haha schitterend artikeltje :) én handig weetje van die sms, ik ben namelijk altijd die kerel die je halsoverkop nog ziet eraan komen lopen als de trein al rustig uit het station bolt...
Zeer interessant, ik ga nu de cijfers even uit testen.
Allez, nog rap een postje over de NMBS en dan zwijgen we erover.
Jaja, ik weet het: NMBS en SMS zijn geen echte acroniemen, maar wat zou het.
Het werd al een kleine 4 jaar geleden aangekondigd, maar sinds kort zag ik het ook effectief verschijnen op http://m.nmbs.be: "Koop je ticket" bij NMBS mobility.
Niet via een schone PDF met barcode, maar via SMS. Jawel, laagdrempelig en al!
"Pay by phone" daar ben ik wel voor te vinden, vooral omdat het mij meer dan eens overkomt dat ik per ongeluk zonder centen of portefeuille op stap ben.
Maar op stap zonder smartphone? Never.
Direct uitproberen dus!
De afgelopen 2 weken nam ik 12 keer de trein, telkens met 1 overstap en kocht telkens een SMS-ticketje.
Meestal ging dat vlot, maar niet altijd.
Ik kwam 10 keer een (verschillende) conducteur tegen. Op 24 treinen is dat 42%
Van deze 10 conducteurs kreeg ik 10 keer de reactie "Ha, dat is de eerste keer"
Het goede nieuws is dat ze op zijn minst allemaal op de hoogte waren van het bestaan van het SMS ticket, het minder goede nieuws is dat het blijkbaar nog niet veel gebruikt wordt.
Van deze 10 conducteurs kreeg ik 10 keer de reactie "Oei, meneer, dat is wel veel werk om te controleren"
4 conducteurs gingen effectief over tot controle van het ticket.
2 conducteurs slaagden er effectief in het ticket te controleren.
Bij de 2 andere was er steeds een technische defect (van de kaartlezer of de dataverbinding)
2 conducteurs vroegen daarbij effectief mijn identiteitskaart.
Aantal keren effectief gevalideerde SMS tickets t.o.v. het aantal treinen: 8,3%
Van deze 10 conducteurs kreeg ik uiteindelijk 10 keer de reactie "Allez, 't is goe"
Een succes-rate van 100% ... dat is toch niet slecht!
Proficiat NMBS.
Ik stelde ook bij alle 10 conducteurs de vraag "Is dat nu gemakkelijk voor u, dat ik zo'n SMS ticket koop"
Dit waren de types antwoorden.
3x "Voor u wel hé, meneer"
3x "Het is wel veel werk voor ons om te controleren"
2x "Och, 't is weer iets nieuws hé"
1x "Ik zou er toch geen gewoonte van maken, hoor"
1x "Ge zou toch beter een gewoon kaartje kopen"
Ik was eigenlijk beretrots op mijn SMS-ticket.
Wat is er nu heerlijker voor een Geek om zijn smartphone te kunnen flashen in een duidelijk geval van "real-world practical problem solving" ?
De treinbegeleiders deelden mijn enthousiasme precies niet.
Overigens is het niet altijd een goed idee om zo'n SMS ticket te kopen als je al op de trein zit: het kan tot 5 minuten duren voordat je effectief de SMS binnenkrijgt, wat toch wel een hoeveelheid stress met zich meebrengt.
Wat als de treinbegeleider langskomst en de SMS is nog niet aangekomen?
Maar ik stel me eigenlijk de volgende vraag:
Zonder actief "vals te spelen", is het eigenlijk wel een goed idee om een kaartje te kopen voor je op de trein stapt?
Een ticketje kopen op de trein bij de conducteur, dat kan.
Normaal gezien moet je daar 3 euro "aanmaakkosten" voor betalen als je de conducteur vooraf verwittigt, anders 12,50 euro.
Nu woon ik toevallig dicht bij een station waar geen automaat of loket is, dus dan valt die kost weg.
Ik doe erg uiteenlopende trajecten waardoor een abonnement niet voordelig is voor mij, maar laat ons de gemiddelde kost van een rit op 10 euro zetten.
Op een maand tijd doe ik gemiddeld 20 trajecten - zoals gezegd: niet steeds dezelfde.
Stel ik koop altijd een ticket , dat kost mij 200 euro per maand.
Stel ik koop steeds pas een ticket als de conducteur langskomt - de helft van de tijd ben ik dan vertrokken vanuit een station zonder automaat of loket.
Kans op toeslag? 50%
Kans dat ze u effectief 12,50 euro aanrekenen als ge vriendelijk blijft? 17% (empirisch vastgesteld)
De overige 83% betaalt ge 3 euro toeslag.
Gemiddelde toeslag? (12,50*17/100 + (3*83)/100)/2 = (2,125 + 2,49)/2 = 2,30 euro
Dus als ge een conducteur tegenkomt betaalt ge gemiddeld 12,3 euro.
Kans op conducteur? 42% (zie boven)
Dat maakt ((20 trajecten*42)/100) * 12,3 euro = 103,32 euro per maand
Voila: dat is toch een duidelijk bewijs dat ge beter geen ticketje koopt, niet?
Dan spaar ik per maand 96 euro uit.
Stel dat ik nog geen smartphone heb en ik wil toch een SMS ticketje kopen?
Een deftige smartphone kost pakweg 400 euro.
Mobiel internet via Mobile Vikings kost 15 euro per maand.
6 maanden NMBS rijden zonder vooraf ticketjes te kopen bespaart mij 6*96 euro = 576 euro.
6 maanden smartphone + internet kost mij (400 + 6*15) = 490 euro.
Dan heb ik nog 86 euro over.
1 twix in de automaat van een NMBS station kost 80 eurocent, dan kan ik 107 twixen kopen, wat ongeveer 1 twix per traject is. PERFECT! It all adds up!
Conclusie:
Door geen ticketje te kopen bij het opstappen bespaar ik genoeg zodat reizen met de NMBS mij elk half jaar een nieuwe smartphone + internet oplevert.
Daarnaast is er nog de tijdsbesparing door niet te moeten aanschuiven aan het loket.
Een ticket kopen aan het loket kost gemiddeld 2 minuten.
Stel dat 5% van de reizigers geen abonnement heeft.
de NMBS vervoert jaarlijks pakweg 220 miljoen mensen.
Dat zijn 11 miljoen verkochte tickets aan het loket = 22 miljoen verloren minuten = 45.000 werkdagen per jaar dat de reiziger wint.
Voor de treinbegeleider duurt het controleren van een SMS ticket ongeveer 30 seconden, wat maakt dat de NMBS 11.000 werdagen per jaar extra moet investeren om al die tickets te controleren, wat neerkomt op 37 extra full times (OK, er is dan wat minder werk aan de loketten, dus pakweg de helft kan daar dan gerecupereerd worden)
Hoe meer mensen geen ticket kopen aan het loket, hoe meer tijd en geld de reiziger bespaart en hoe meer tijd en geld het de NMBS kost.
NMBS ... I love you!