Steffest Digitale Pulptuur

Reacties

- 04/11/2009 20:04:54


Commentaar toevoegen
Je reactie
Je naam
Url (van je website of blog of ....)
Antispam
Om zeker te zijn dat je geen Spam-robot bent, moet je even de volgende vraag beantwoorden:
Wat is geen dier? Paard, hond, mier, lepel, kip

Geef je commentaar op:
HD TV op je GSM (or not)

Mobistar heeft een mooie aankondiging: Mobistar lanceert mobiele tv met HD-technologie op de iPhone. Klanten betalen voor deze mobiele tv-ervaring slechts 49 cent per dag met een maximum van 1uur/etmaal.

... leuk, maar eh ... How, wacht effe! Die zin is zo fout dat even nodig heeft om door te dringen, maar het omschrijft precies wat er mis met het mobiele telecom landschap in Belgie.
De telecom operatoren EN de handset manufacturers blijven proberen om hun klanten in een wurggreep te houden om hen voor elke eurocent te kunnen uitwringen in een absolute tegenpool van een "vrije en open markt"

  1. met HD-technologie? de TV-stream waarover het gaat is maximaal 320x480 punten - dat werd 25 jaar geleden al lage resolutie genoemd, laat staan dat het vandaag zelfs maar in de buurt komt van de minimaal 1,280x720 punten van HD - pure marketing nonsense!
  2. het is enkel beschikbaar op iPhone, waarom? Er zijn massa's mobiele telefoons die minstens evengoed geschikt zijn om video weer te geven, het is niet meer dan je klanten vastketenen aan een bepaald merk. Stel dat Microsoft een nieuwe service lanceert die enkel werkt als je een laptop van Dell hebt ... het kot zou te klein zijn.
  3. slechts 49 cent per dag voor maximaal 1 uur ... wauw! Vergeleken met hun vorige aanbod: 49 cent per MB voor mobiele TV lijkt dat peanuts, maar waarom zou het uitmaken voor welke inhoudelijke toepassing ik hun communicatiediensten gebruik? Als ik al voor een mobiel data-abonnement van bijvoorbeeld 2GB per maand betaal, waarom zou mijn provider dan moeten bepalen wat ik daarmee kan doen? Stel dat Telenet plotst zou zeggen dat je maar 1 uur per dag naar Youtube video's mag kijken en daar plots 49 cent per dag extra voor zou gaan vragen?

Mobistar: u bent een telecomprovider en dat doet u goed: u maakt het mogelijk dat ik met mijn gsm kan bellen en het internet kan benaderen. Ik wil graag een stevige duit betalen voor stabiel en snel mobiel internet en begrijp dat er ergens limieten moeten zijn hoeveel data ik mag verbruiken ...
Maar: moei u alstublieft niet HOE ik die dataverbinding wil gebruiken. Als ik dat voor videostreaming wil gebruiken moet ik dat toch begot zelf weten zeker?

Apple: u bent onder andere een bedrijf dat een mobiele telefoon maakt, en dat doet u goed. Maar alsjeblief zeg: Moei u niet HOE ik die telefoon wil gebruiken, als ik daar streaming video mee wil doen over 3G, waarom blokkeert u dat dan?

Ok ok, het is een beetje uitvergroot (en die "uitzending gemist" app is na wat druk van T-mobile toch toegelaten tot de Appstore) maar mijn punt is: Hardware fabrikanten moeten zich niet moeien met welke software ik kan gebruiken, en internet leveranciers moeten zich niet moeien met hoe ik het internet kan gebruiken.

Dit gezegd zijnde: uiteraard zijn er ook manieren waarop je wel gewoon "vrij" naar TV kunt kijken op je telefoon.
het doelpubliek dat dat ook effectief wil doen is waarschijnlijk ook geeky genoeg om dat zelf op te zetten:

  • koop een telefoon die DVB ondersteunt en je kunt volledig gratis en ongelimiteerd naar de publieke omroepen kijken
  • koop een Slingbox en je kunt naar alle zenders kijken die op je (analoge) kabel zitten thuis - hoe lang je kunt kijken is afhankelijk van welk data-abo je hebt.
  • hang een DVB ontvanger of TV-kaart aan je PC thuis en mits je de juiste poorten openzet kun je dat TV-kanaal via bijvoorbeeld VLC streamen naar eender welke ontvanger - ook naar je gsm. Volledig gratis en je hebt zelf de volledige controle over beeldkwaliteit. Het verbruikt alleen een hele kwak bandbreedte, waarvoor je uiteindelijk ook moet betalen.