NMBS SMS en nog wat acroniemen
Allez, nog rap een postje over de NMBS en dan zwijgen we erover.
Jaja, ik weet het: NMBS en SMS zijn geen echte acroniemen, maar wat zou het.
Het werd al een kleine 4 jaar geleden aangekondigd, maar sinds kort zag ik het ook effectief verschijnen op http://m.nmbs.be: "Koop je ticket" bij NMBS mobility.
Niet via een schone PDF met barcode, maar via SMS. Jawel, laagdrempelig en al!
"Pay by phone" daar ben ik wel voor te vinden, vooral omdat het mij meer dan eens overkomt dat ik per ongeluk zonder centen of portefeuille op stap ben.
Maar op stap zonder smartphone? Never.
Direct uitproberen dus!
De afgelopen 2 weken nam ik 12 keer de trein, telkens met 1 overstap en kocht telkens een SMS-ticketje.
Meestal ging dat vlot, maar niet altijd.
Ik kwam 10 keer een (verschillende) conducteur tegen. Op 24 treinen is dat 42%
Van deze 10 conducteurs kreeg ik 10 keer de reactie "Ha, dat is de eerste keer"
Het goede nieuws is dat ze op zijn minst allemaal op de hoogte waren van het bestaan van het SMS ticket, het minder goede nieuws is dat het blijkbaar nog niet veel gebruikt wordt.
Van deze 10 conducteurs kreeg ik 10 keer de reactie "Oei, meneer, dat is wel veel werk om te controleren"
4 conducteurs gingen effectief over tot controle van het ticket.
2 conducteurs slaagden er effectief in het ticket te controleren.
Bij de 2 andere was er steeds een technische defect (van de kaartlezer of de dataverbinding)
2 conducteurs vroegen daarbij effectief mijn identiteitskaart.
Aantal keren effectief gevalideerde SMS tickets t.o.v. het aantal treinen: 8,3%
Van deze 10 conducteurs kreeg ik uiteindelijk 10 keer de reactie "Allez, 't is goe"
Een succes-rate van 100% ... dat is toch niet slecht!
Proficiat NMBS.
Ik stelde ook bij alle 10 conducteurs de vraag "Is dat nu gemakkelijk voor u, dat ik zo'n SMS ticket koop"
Dit waren de types antwoorden.
3x "Voor u wel hé, meneer"
3x "Het is wel veel werk voor ons om te controleren"
2x "Och, 't is weer iets nieuws hé"
1x "Ik zou er toch geen gewoonte van maken, hoor"
1x "Ge zou toch beter een gewoon kaartje kopen"
Ik was eigenlijk beretrots op mijn SMS-ticket.
Wat is er nu heerlijker voor een Geek om zijn smartphone te kunnen flashen in een duidelijk geval van "real-world practical problem solving" ?
De treinbegeleiders deelden mijn enthousiasme precies niet.
Overigens is het niet altijd een goed idee om zo'n SMS ticket te kopen als je al op de trein zit: het kan tot 5 minuten duren voordat je effectief de SMS binnenkrijgt, wat toch wel een hoeveelheid stress met zich meebrengt.
Wat als de treinbegeleider langskomst en de SMS is nog niet aangekomen?
Maar ik stel me eigenlijk de volgende vraag:
Zonder actief "vals te spelen", is het eigenlijk wel een goed idee om een kaartje te kopen voor je op de trein stapt?
Een ticketje kopen op de trein bij de conducteur, dat kan.
Normaal gezien moet je daar 3 euro "aanmaakkosten" voor betalen als je de conducteur vooraf verwittigt, anders 12,50 euro.
Nu woon ik toevallig dicht bij een station waar geen automaat of loket is, dus dan valt die kost weg.
Ik doe erg uiteenlopende trajecten waardoor een abonnement niet voordelig is voor mij, maar laat ons de gemiddelde kost van een rit op 10 euro zetten.
Op een maand tijd doe ik gemiddeld 20 trajecten - zoals gezegd: niet steeds dezelfde.
Stel ik koop altijd een ticket , dat kost mij 200 euro per maand.
Stel ik koop steeds pas een ticket als de conducteur langskomt - de helft van de tijd ben ik dan vertrokken vanuit een station zonder automaat of loket.
Kans op toeslag? 50%
Kans dat ze u effectief 12,50 euro aanrekenen als ge vriendelijk blijft? 17% (empirisch vastgesteld)
De overige 83% betaalt ge 3 euro toeslag.
Gemiddelde toeslag? (12,50*17/100 + (3*83)/100)/2 = (2,125 + 2,49)/2 = 2,30 euro
Dus als ge een conducteur tegenkomt betaalt ge gemiddeld 12,3 euro.
Kans op conducteur? 42% (zie boven)
Dat maakt ((20 trajecten*42)/100) * 12,3 euro = 103,32 euro per maand
Voila: dat is toch een duidelijk bewijs dat ge beter geen ticketje koopt, niet?
Dan spaar ik per maand 96 euro uit.
Stel dat ik nog geen smartphone heb en ik wil toch een SMS ticketje kopen?
Een deftige smartphone kost pakweg 400 euro.
Mobiel internet via Mobile Vikings kost 15 euro per maand.
6 maanden NMBS rijden zonder vooraf ticketjes te kopen bespaart mij 6*96 euro = 576 euro.
6 maanden smartphone + internet kost mij (400 + 6*15) = 490 euro.
Dan heb ik nog 86 euro over.
1 twix in de automaat van een NMBS station kost 80 eurocent, dan kan ik 107 twixen kopen, wat ongeveer 1 twix per traject is. PERFECT! It all adds up!
Conclusie:
Door geen ticketje te kopen bij het opstappen bespaar ik genoeg zodat reizen met de NMBS mij elk half jaar een nieuwe smartphone + internet oplevert.
Daarnaast is er nog de tijdsbesparing door niet te moeten aanschuiven aan het loket.
Een ticket kopen aan het loket kost gemiddeld 2 minuten.
Stel dat 5% van de reizigers geen abonnement heeft.
de NMBS vervoert jaarlijks pakweg 220 miljoen mensen.
Dat zijn 11 miljoen verkochte tickets aan het loket = 22 miljoen verloren minuten = 45.000 werkdagen per jaar dat de reiziger wint.
Voor de treinbegeleider duurt het controleren van een SMS ticket ongeveer 30 seconden, wat maakt dat de NMBS 11.000 werdagen per jaar extra moet investeren om al die tickets te controleren, wat neerkomt op 37 extra full times (OK, er is dan wat minder werk aan de loketten, dus pakweg de helft kan daar dan gerecupereerd worden)
Hoe meer mensen geen ticket kopen aan het loket, hoe meer tijd en geld de reiziger bespaart en hoe meer tijd en geld het de NMBS kost.
NMBS ... I love you!