Het winkelcentrum
Er is een nieuw winkelcentrum geopend.
Echt prachtig. Mooie ronde vormen, overal natuurlijk lichtinval, veel aandacht aan de atmosfeer, groenzones, fonteintjes ...
Bijna een klein dorp, met koffieslurp zitjes op de juiste plaatsen en ruime winkelstraten.
Dat is ook belangrijk natuurlijk: de winkels, want zonder winkels geen klanten - en daar gaat het over.
En winkels zijn er met hopen, wel 4 of 5 verdiepingen boven elkaar.
Mooi hoor! Enkel de coolste en meest trendy merken die zelf ook kosten nog moeite sparen om hun winkel zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Een shoppingparadijs! De toekomst!
Ik had een idee: weet je wat ook trendy is?
Versgeperste biosapjes, met gember en wortel en zo.
Want al die shoppende mensen krijgen dorst en spenderen graag wat euro's extra voor een supergezonde dorstlesser.
Dus ik gaan praten met de eigenaars van het winkelcentrum.
Man man, ze leggen de lat hoog, zeg! Wat een hoop regeltjes waaraan je moet voldoen, en wat een schandalig hoge huurprijzen!
Maar goed, we zijn ondernemend dus we gaan ervoor!
Ik heb een mooi plekje gehuurd en flink geïnvesteerd om er een pareltje van te maken: de perfecte highclass "health and food" bar uit mijn dromen.
Bon, de inkomsten vielen misschien initieel wat tegen, want blijkbaar was ik niet de enige sapjesbar in het winkelcentrum en bovendien heeft het winkelcentrum zelf ook overal mensen rondlopen die gezonde drankjes verkopen.
Ach ja, al bij al mag ik niet klagen en het is goede reclame voor mijn zaak.
Gelukkig heb ik wat vaste klanten dus dat draait wel.
Dan gebeurt er echter wel iets vreemds ... Ik snap het niet zo goed:
Er komt een meneer langs van het winkelcentrum die vertelt dat ze heel blij zijn dat ik zo'n lekkere sapjes maak, en dat ik mijn sapjes voortaan via hun mensen moet verkopen, want dat is toch veel gemakkelijker voor de klanten hé. Ik mag dan zelf in mijn winkel wel niets meer verkopen - dat zou immers verwarrend zijn - en dat alles zou mij maar 30% van mijn omzet kosten, bovenop de huurprijs uiteraard.
Ik moet niet meteen beslissen, hoor, ik mag er even over nadenken, maar ze zeggen er ook wel bij dat als ik niet toestem ze helaas genoodzaakt zijn mijn huurcontract op te zeggen zodat ik hier over 3 maanden weg moet.
Wat vreemd! Ik heb er al met wat mensen over gesproken en blijkbaar kan ik er niet veel aan doen ... Velen zeggen dat ik er zelf voor heb gekozen om iets in dat winkelcentrum te beginnen, en dat het winkelcentrum mag doen wat het wil ... Ik ben immers vrij om te verrekken, zeggen ze dan, maar ja, nu heb ik net alles geïnvesteerd in mijn mooie nieuwe zaak ...
Heel enthousiast ben ik eigenlijk niet meer...
Twas al lang geleden, dat ik wat Apple bashing heb geschreven, want daar (en hier en hier) gaat het natuurlijk over:
Al die uitgevers die net flink geïnvesteerd hebben in een iPad app, en nu te horen krijgen dat ze zelf hun kranten niet mogen verkopen, maar dat Apple dat voor hen gaat doen, dat is toch immers veel beter voor de klant, nietwaar? En dat alles voor slechts 30% van hun omzet!
Ik was verbaasd toen ik de commentaren las dat veel mensen dat blijkbaar geen probleem vinden. Er wordt geschermd met leuzes als "beter voor de klant" en "het is Apple's platform, zij bepalen de regels" en "je kiest er toch zelf voor om een Apple te kopen of voor te ontwikkelen"
Onzin allemaal: ja, je kiest zelf als ontwikkelaar voor Apple, het zijn immers coole dingen, die iphones en ipads, maar als Apple zich het recht toeeigend om zomaar de regels en afspraken aan te passen en je eruit te kegelen als het ze niet bevalt? En je geen andere keus laat dan 30% van je inkomsten aan hen af te staan?
Er is een term voor dat soort gedrag: Mafia-praktijken
En nee, dat is uiteindelijk helemaal niet goed voor de klant.
Ik heb niets tegen de AppStore op zich, hoor, en het is normaal dat er een deel van je omzet naar het distributiekanaal gaat, dat is bij boekhandels en supermarkten niet anders.
Het probleem is dat Apple zich komt moeien met het business model van hun leverancier, zelfs NADAT de "verkoop" (de download van de app) al gebeurd is, en de leverancier geen andere optie laat.
Nee, dank je, ik hoop ten stelligste dat de uitgevers zich hier niet laten doen en andere manieren vinden om hun publicaties digitaal te verkopen.
Ik hoop dat over enkele jaren de bekende slogan wat wordt uitgebreid: "Yes, there's an app for that, but why would you need one?"
Update: Een leuke follow-up post van Jan Seurinck
2 meningen - maar eigenlijk beogen we hetzelfde: Waarom geen goede universele (Mobile) web-app in plaats van een iPad-only app ?